De Dag van WINTERKOST KOST TEVEEL


Productontwikkelaar ZEEMAN op Het Beloofde Varkensland

Vandaag een paginagrote advertentie van AH in de Volkskrant. ‘Winterkost hoeft niet veel te kosten.’ Op de foto een sappige rookworst voor 0,97 cent. Eigen merk van AH.

AH is groot geworden met de slogan: ‘Albert Heijn let op de kleintjes.’ Later werd dat: ‘Albert Heijn blijft op de kleintjes letten.’

En nu hebben ze dus een nondescripte rookworst voor 97 cent.

Winterkost hoeft niet veel te kosten?

Voor een rookworst van 97 cent werden moedervarkens gereduceerd tot ‘vleesfabriekjes’ met een miserabel eentonig bestaan in de kooi. Aan het eind van hun carrière wachtte hen een plaatsje in die worst van 97 cent.

De vele tientallen biggen die ze voortbrachten werden als kiloknallers eveneens in die veel te goedkope worsten gedraaid.

De prijs van varkensleed is hoog. Te hoog. Veel te hoog.

Ik snap dat gezinnen die geen dure vleesvervangers kunnen betalen ook moeten eten en lekker ook. Daarom zie ik iets heel anders voor me. Kweekvlees. Een uitkomst voor van alles en nog wat. Gisteren hoorde ik weer een wetenschapsjournalist over de toekomst van vlees: kweekvlees!

Juist voor in elkaar gedraaide nondescripte producten als worsten, frikandellen, gehaktballen en burgers zo geschikt. Stel je voor: we leven in het jaar 2050. Dan zou de advertentie van AH voor Happy Meat er als volgt uit kunnen zien:

‘Winterkost kost teveel’ Met als pay-off: ‘Albert Heijn gaat op de dieren letten’

Zou het ooit zover komen?

Fijne maandag allemaal!

PS
Advertentie Volkskrant vandaag Albert Heijn
http://2019.bfknt.nl/20190128-de-volkskrant-advertentie-albert-heijn-winterkost.jpg

PPS
Happy Meat
http://2006.bfknt.nl/20060603-de-volkskrant-kweekvlees-kan-beter-happy-meat-heten.jpg